Mount Ngauruhoe/Mount Doom

Ik heb weer wat uitgespookt! Na anderhalve week werken in een hostel kwamen er twee mensen slapen die de volgende dag de Tongariro Crossing wilden gaan doen waar ik me bij kon aansluiten. Dat werd om 22:00 's avonds afgesproken. Ik washelemaal blij en enigszins bezorgd om de kleine hoeveelheidvoedsel die ik had, totdat ik besloot dat mijn collega's het wel met iets minder ontbijt konden doen.
We vertrokken vroeg in de ochtend en begonnen de wandeling onder een opgaande zon door een vallei met lage begroeiing - donkerrode sprieten, mos en zandkleurige planten waarvan ik de namen niet weet. De bodem van de beek die we doorkruisten had patronen van glitterend zand in allerlei kleuren. Rode, zilveren, groene en blauwe stroken kruisten elkaar en vormden kleine beekjes van zichzelf. Je merkt misschien dat ik een beetje poëtisch begin te schrijven, maar de foto's doen het geen recht aan - dit is poging twee om het over te brengen. Poging drie is in een vliegtuig stappen en zelf gaan kijken. Poging vier en vijf zijn fotografie- en schrijfcursussen.
We liepen verder. Tot dan toe was het pad vrij makkelijk, maar bij de trappen werd het wat zwaarder - vooral voor die arme Japanner die 14 kg meedroeg op zijn rug. We hadden er een paar uur op zitten toen we bij summit base vanMount Ngauhuroe, ook wel eensMount Doom genoemd in een paar obscure films, aankwamen. Ons was verteld dat we 'm vandaag niet zouden kunnen beklimmen vanwege de sneeuw, maar de sneeuw leek mee te vallen en we zagen mensen lopen. Nou ja, lopen... Er was geen pad, dus we liepen recht naar boven richting de krater. Na een hoop wegglijden in vulkanische puimsteentjes en flink wat geklauter, kwamen we boven de wolken uit en stonden op de rand van de krater. Aan de overkant was sneeuw en aan onze kant kwam er stoom uit de stenen die we gebruikten om onze handen op te warmen. Ik kan verder niet veel meer zeggen dan dat het mooi was. Het soort mooi dat je kriebels in je buik geeft en waardoor je af en toe vergeet dat je mond open staat.
We zijn er lang genoeg gebleven om te eten achter een richel uit de wind en in de zon - dezelfde zondie gelijk een mooi rood kleurtje op mijn gezicht heeft aangebracht. Toen werd het tijd voor de terugweg. Terwijl wij boven waren, had een wolkendenk zich onder ons verzameld. Eenmaal daarin afgedaald was het zicht minimaal en zijn we voorzichtig naar beneden gestruikeld. Onderaan de summit duurde het even voordat we het pad door de mist hadden gevonden en ondertussen werden de regen en de wind sterker. We wilden de crossing voortzetten, maar tegenliggers raadden dat ons sterk af en we zijn teruggegaan.
Zeiknat van de regen liep ik terug met de zon, sneeuw,witte wolkenen bergtoppen inmijn hoofd.

Reacties

Reacties

Dianne

Wat een mooie plekken zie je en je schrijft er ook mooi over.

Gerda

Hoi Suzanne,
Wat een prachtige reis maak je. Je verhalen roepen allerlei herinneringen op aan de reizen die ik alleen en later samen met René heb gemaakt. Met één groot verschil, namelijk dat het voor ons altijd een georganiseerde reis was, wat een stuk houvast gaf. Maar jij grijpt je kans en het moment; geweldig wat je allemaal doet! Erg leuk ook om te lezen.
Misschien vraag je je af waar ik mee bezig ben nu ik niet meer werk. Ik ben volop bezig met de voorbereidingen voor het jubileumconcert van ons koor, vrouwenkoor Ludiek, 10 jaar bestaan we nu. En alle kaartjes zijn nu al uitverkocht. Leuk he? En de liedjes die we zingen moeten we uit het hoofd zingen; dat is hard leren (hardleers!).
Maar ik kijk alweer uit naar je volgende blog.
Veel liefs van Gerda

Suzanne

Wat leuk om van je te horen! Veel plezier met alle voorbereidingen en groetjes aan René:-)
Liefs

Irma

Hoi Suzanne,
Wat een mooi verhaal! Ik vind het wek moedig dat je dit soort dingen onderneemt met 'wildvreemden' die het gebied ook niet kennen. De natuur blijft altijd verbazen. Hier in rotterdam gaat het goed. Jan doet een cursus mediation. Ik werk te veel, maar dat is geen nieuws!
Tot de volgende blof, liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!